Les
Ordenances de 1906 normativitzen una institució que hui ja ha desaparegut per
la pressió de nous models socioeconòmics que no contemplen les aportacions
laborals no retribuïdes per part dels ciutadans; es tracta de la denominada
tècnicament “prestació personal per a obres i serveis municipals” i està
regulada en els articles 115 a
120 de l’esmentat text legal.
La
principal característica del treball comunitari recollit en les Ordenances de
1906 és que no té la consideració de voluntari; se’l configura com un deure ja
que el legislador municipal ha emprat en la redacció legal les expressions
“estan subjectes” i “tots”, que són dos clars indicadors del caràcter
obligatori i alhora general d’aquesta figura jurídica. L’article 115 imposa la
referida prestació personal a tots els habitants del terme entre els 16 i els
50 anys. Només s’exceptuen els pobres de solemnitat i els jornalers
impossibilitats físicament. Per tant, les Ordenances presenten en l’aplicació
d’aquest mandat tres excepcions: la primera és una limitació d’edat mínima i
màxima; la segona i la tercera responen al que anomenaríem raons de justícia
social, perquè es té en compte la concreta situació de disponibilitat o
capacitat laboral del subjecte.
Les
Ordenances no fan distincions de gènere quan obliguen a tots els habitants del
terme, ja que la condició de dona no està contemplada com a eximent de la
realització del treball comunitari. No obstant això, cal pensar que en aquella
societat conservadora sí hauria en la pràctica un repartiment de tasques entre
els dos sexes: per exemple, en la construcció d’un edifici els homes
s’ocuparien de transportar el material i fer l’obra mentre que les dones es
dedicarien a menesters més relacionats amb l’àmbit domèstic, com ara netejar o
carrejar aigua.
Una
qüestió jurídica que es planteja és la de saber si aquesta prestació personal
resulta exigible o no al transeünt, és a dir, aquella persona que es troba
temporalment instal·lada a Xaló i que, com que algun dia se n’anirà, podria
semblar injust demanar-li la seua col·laboració. No és gens fàcil donar una
resposta categòrica a aquesta pregunta, perquè les Ordenances al llarg del seu
articulat manegen dos conceptes bàsics: el de veí i el d’habitant del terme. El
de veí és un concepte transparent i de genuïna dimensió jurídica i, en
canvi, el d’habitant –que no és
pròpiament jurídic, sinó geogràfic– esdevé susceptible de generar una doble
interpretació: d’una banda, com una noció sinònima de veí en alguns casos i,
d’altra, com una expressió més general que podria incloure tant els veïns com
els transeünts. De tota manera, es tracta d’una qüestió més aviat teòrica,
perquè l’article 110 declara solemnement:
Dins de Xaló i el seu terme municipal, tota persona, siga resident
o transeünt, veïna o domiciliada, sense distinció de sexe, edat ni condició,
està obligada al compliment d’aquestes Ordenances (…)
Les
Ordenances de 1906 preveuen la possibilitat de redempció d’aquesta prestació de
treball a través del pagament en metàl·lic dels jornals corresponents, que
s’hauran de valorar al preu normal que tinguen en la localitat, és a dir, ni
per damunt ni per davall del que córrega. La redempció no pot sobrepassar dos
dies consecutius ni deu alternats en un mateix any. El torn de prestació o
tanda s’ha de comunicar un dia abans, i no oralment sinó mitjançant l’oportuna
papereta d’avís. L’incompliment d’aquest requisit podria considerar-se una
infracció de les Ordenances. Així mateix, en l’article 119 es preveuen sancions
per a la persona que falte al servei de la prestació, que consisteixen en una
multa pecuniària i el pagament dels jornals que corresponguen.
La
prestació personal per a obres i serveis municipals no és de cap manera una
novetat de les Ordenances de 1906, perquè en la construcció del Temple
Parroquial a principis del segle XIX ja s’utilitzava aquest sistema; el que fan
les Ordenances és recollir i regular una institució de tipus tradicional en els
articles 115 a
120, com molt encertadament ha posat de manifest Rubèn Vidal i Bertomeu:
Les
Ordenances recopilen a mode de corpus legal tota una sèrie de normes provinents
de la tradició oral i dels costums propis i singulars de Xaló.
I,
finalment, pel que fa a la regulació d’aquesta figura en les Ordenances, convé
destacar que no és massa extensa, però sí aclaridora en els punts clau:
excepcions a la seua obligatorietat, redempció, comunicació escrita i règim de
sancions en cas d’incompliment.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada