dissabte, 7 de desembre del 2013

LA DROVA, UN MOTIU PER A L’AGERMANAMENT ENTRE BARX I XALÓ (I)




El 29 de novembre de 1859, dues famílies de Xaló, encapçalades per Josep Ferrer Fullana i Joan Mestre Pastor, van comprar l’heretat de la Drova, a Barx, els fills i les filles dels quals acabaren casant-se amb diverses barxeres i barxers. Així, els cognoms Ferrer i Mestre s’afegiren als Serrano, Miñana, Fenollar, Climent, Donet, Navarro, Camarena, Chaveli, Miret, Canet, Morant, Montagut, García i Castelló, que ja s’havien instal·lat a Barx entre el darrer terç del segle XVII i la primera meitat del XVIII. 

Per a entendre per què es va arribar a aquest punt d’encontre entre els pobles de Barx i Xaló, farem un recorregut històric a través dels segles anteriors.

La primera referència a Barx, en document escrit, ens situa el 15 d’abril de 1252. Aquest dia, estant a Borriana, el rei Jaume I (1213-1276) va donar l’alqueria musulmana de Barx Algeval al cavaller aragonés Eiximén d’Alvero. El segon document que fa referència a Barx data del dia 7 de gener de 1261 i és un extracte del testament d’Eiximén d’Alvero, en el qual deixa Barx al seu fill, Diaguello. A partir d’aquest moment, disposem d’una documentació escrita, encara que molt fragmentada, que permetrà anar col·locant les diferents peces que ens donen a conéixer la història de Barx. Així, sabem que Barx va pertànyer a Lope d’Alvero i que, quan va morir, va passar a mans de sa mare, Sanxa Eiximén de Penna, la qual, el dia 3 de març de 1300, el va vendre per 13.000 sous a Bernat Desclapers, un personatge important de la ciutat de València. Dos dies més tard, el 5 de març, els musulmans de Barx foren alliberats del jurament de fidelitat a la seua antiga senyora. Huit mesos després, el dia 4 de novembre, davant del notari Pere Ferrer, Bernat Desclapers va reconéixer que actuà en nom i amb els diners de Jaume II (1291-1327). Aquest mateix dia, per a la salvació de la seua ànima, el rei va fer efectiva la donació de Barx al Reial Monestir de Santa Maria de Valldigna, fundat el 15 de març de 1298, al qual va estar lligat fins el dia de l’exclaustració dels monjos, ocorreguda a l’alba del dia 26 d’agost de 1835.
  
Durant l’Edat Mitjana, després de la fugida dels pobladors musulmans de Barx, els monjos tractaren d’assentar-hi llauradors cristians procedents de tot arreu, intents que sempre acabaren fracassant, al temps que procuraren traure el màxim profit de les pastures abundants que hi havia. Per aquesta raó, Barx es va convertir en un lloc de trànsit ramader i, per a facilitar la circulació del bestiar, es va habilitar un assegador de cinquanta passes d’amplària, que seguia la línia de les fonts que sorgeixen al peu de les muntanyes del sud de la Drova i de Barx.

Durant el segle XVI, vist que els assentaments de llauradors cristians no acabaven de donar el seu fruit, Barx es va convertir en una granja treballada per jornalers contractats i sota la vigilància d’un monjo del monestir. La producció agrícola en aquell moment es basava en el conreu del forment, de l’ordi, de la civada, del tramús, de les llentilles, de les faves, de la mel, la producció de cera, i l’explotació dels herbatges i de la fulla de morera. Però, en el quadrienni 1569-1572, l’abat Jaume Bellvís va manar plantar la major part de les terres de Barx –no les de la Drova– de vinya que, amb el pas del temps, acabà convertint-se en el cultiu més important.

En el segle XVII, l’expulsió dels moriscos de la Valldigna ho va trastornar tot: l’abat Jaume Torres (1620-1624) va abandonar les vinyes de Barx i, després, davant de l’augment dels preus dels jornals, provocat per la falta de mà d’obra, Barx deixà de ser una granja treballada per jornalers i començà a ser arrendada a particulars, primer, i entregada en parceria, després.[1] Si el conreu de la vinya i la producció de vi constituïen les activitats agrícoles més apreciades pel monestir, a partir de l’últim quart del segle XVII trobem els primers documents que fan referència a una altra activitat econòmica que es desenvoluparà plenament durant el segle XVIII: el comerç de la neu. La destinació de la neu era triple: com a conservant, era utilitzada en el transport d’aliments peribles; com a element gastronòmic, servia per a refredar les begudes i els aliments durant l’estiu; i com a material terapèutic, rebaixava les febres i causava anestèsia local, amb el seu efecte insensibilitzador. Però el clima mediterrani no permetia que la neu caiguda a l’hivern es conservara fins a l’estiu, ja que aquest és un espai de transició entre les latituds temperades i les zones àrides tropicals. Per aquest motiu, es va fer necessari construir uns dipòsits on es poguera guardar fins a la temporada de major consum i Barx en fou considerat el lloc ideal pels monjos del Reial Monestir de Santa Maria de Valldigna. Així, el 17 de juny de 1681 l’abat Vicent Lloret (1680-1684) va manar fer un pou de neu a la Drova, encara que es va malmetre en eixir una font al seu interior. Tampoc no és d’estranyar que un camí tan transitat com l’assegador fóra escenari d’altercats, en els quals acabaren estant involucrats alguns barxers, com ara el que tot seguit contarem. 

A la una de migdia del dijous 23 d’agost de 1685, en un punt de l’assegador situat entre la font de la Drova i el pou de neu que l’abat Vicent Lloret havia manat construir, es van trobar dos ramats de cabres que circulaven en sentits oposats. Un era conduït per Roc Alberola, de 44 anys d’edat, lloctinent de justícia i veí de Barx, i el seu fill Lluís, d’una edat compresa entre els 17 i els 20 anys. L’altre pertanyia al monestir de Sant Jeroni i era guiat per Joan Xerta, majoral de 24 anys; Josep Faus, de 20 anys, natural de Ròtova i parent de la família Alberola, i Josep Fimo, un ajudant adolescent. 

Joan Xerta i Josep Fimo anaven lleugerament retardats, per la qual cosa Roc Alberola va increpar Josep Faus amb reiteració, advertint-li que apartara el seu ramat perquè no es mesclaren els animals. Com que Josep no en feia cas, Roc llançà una pedra a les cabres del monestir de Sant Jeroni, amb la intenció d’espantar-les. En aquell moment la tensió arribà a un punt límit, perquè Josep va traure l’escopeta i, apuntant Roc, es va protegir darrere d’una roca, mentre repetia que no anava a apartar-les. Davant de la gravetat de la situació, Roc va assumir el paper de garant de l’ordre a Barx, càrrec per al qual havia estat designat per l’abat del monestir, i li va exigir que entregara l’arma, però Josep va prémer el gallet, encara que l’escopeta fallà i no en va eixir cap tir. Llavors, Roc cridà desesperadament i ordenà al seu fill Lluís, que s’havia situat darrere de Josep, que li disparara abans que aquell ho tornara a intentar, i dos tirs per l’esquena acabaren amb la vida de Josep Faus. 

Quan els detingueren, Roc va argumentar que ell i el seu fill havien actuat en defensa pròpia i que ell va exercir la funció de lloctinent de justícia, però pare i fill foren empresonats a les masmorres de Valldigna. Durant el judici, prestaren declaració diversos veïns de Barx, els quals assenyalaren que a l’assegador eren freqüents els conflictes entre els ramaders de Barx i els forasters, però que mai no s’havia arribat a matar cap persona en una baralla. En aquest procés judicial els acusats van ser defesos per Antoni Ripoll, qui no pogué evitar que la sentència, publicada el 22 de febrer de 1686, els condemnara a quatre anys de treballs forçats i els desterrara a perpetuïtat de tots els territoris que pertanyien al monestir, sota una pena de 200 lliures per cada vegada que contravingueren aquesta prohibició. 

Podem comprovar, per tant, que en un lloc muntanyenc i aïllat com Barx, el manteniment de l’ordre no era una tasca senzilla i que la vida de les persones en aquells temps tenia poc de valor, fins i tot entre parents d’una mateixa família.


Autor: Evarist Donet i Donet




[1] L’arrendament i la parceria són contractes pels quals el titular d’unes terres cedeix temporalment, per a la seua explotació agrària, l’ús i gaudi d’aquelles, a canvi d’un pagament fix, o d’una partició pactada dels fruits obtinguts i de les despeses generades, respectivament. Per tant, es tracta d’unes cessions temporals i no a perpetuïtat, on l’amo conserva la propietat absoluta de la terra.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada