dimarts, 18 de febrer del 2014

SEBASTIÀ SIGNES I GINER, UN RODER DE XALÓ D’ORIGEN NOBLE (I)



El treball que tens a les mans versa sobre un assumpte que fins ara no havia sigut tractat a fons pels historiadors valencians. Parlem del món dels roders i el fenomen del bandolerisme al País Valencià a la darreria de l’Antic Règim i, més concretament, en un determinat període de temps, el comprés entre els regnats de dos Borbó, Carles IV i Ferran VII, pare i fill.

Fins a la publicació de La senda dels lladres. Bandolerisme als voltants de la serra de Mostalla (1806-1839) al juny de 2009, la bibliografia sobre l’afer en qüestió és, més bé, escassa i antiga. Malauradament, tan sols es poden citar els documents de Manuel Ardit, Bandolerisme i delinqüència a les acaballes de l’Antic Règim (País Valencià, 1759-1843) –Recerques: Història, Economia i Cultura, 3, 1974–, i d’Antonio Escudero Gutiérrez, El bandolerismo valenciano (1814-1823) –Qüestions Valencianes. Del Cénia al Segura, 1, 1979–, tots dos d’una utilitat i una qualitat notables.

Segons el Diccionari Etimològic de l’Enciclopèdia Catalana, el terme roder, que és sinònim de bandoler, té almenys dos orígens lexicals. Prové, segons un corrent, del francés rodeur, el qual deriva al seu torn del provençal antic rodar, que vol dir ‘vagarejar, anar d’ací d’allà’. Una altra opinió argumenta que procedeix del mossàrab rotair, equivalent de l’occità i el francés routier, que significa ‘guerrer aventurer’. En cap dels casos, per tant, el mot roder no té lligams amb les veus llatines delinquens o criminalis.

Un aclariment que, tot s’ha de dir, no deixa de ser oportú. L’estudi erudit sobre el tema que ens ocupa, abans que res, ha d’evitar formular plantejaments banals i alhora infundats. Encara més, tota anàlisi acurada sobre la matèria ha d’allunyar-se del simple comentari que tendeix a frivolitzar el rol del roder valencià. Parlant clar i ras, és desaconsellable caure en el joc de revestir el terme roder amb els matisos, les connotacions i els atributs del delinqüent actual. Observacions d’aquest tipus resulten, al cap i a la fi, desencertades i estèrils, ja que condueixen irremeiablement a un terreny impropi de la investigació. El roder mereix, en definitiva, una revisió i un tractament més rigorosos i minuciosos.

A grans trets, es pot dir que el bandolerisme és una mena d’expressió de malestar social que no pot existir fora d’un ordre socioeconòmic i polític. El bandidatge, així doncs, necessita un marc jurídic. I en aquest marc jurídic, el roder es converteix en un malfactor, en un bandit… Els seus actes són punibles i jutjats on hi ha uns principis d’ordre públic, on hi ha uns criteris penals, criteris que precisament no són els seus. Un antic proverbi xinés diu que “és millor infringir la llei que morir de fam”. Justament, aqueixa és la màxima, aqueixa és la norma moral o pràctica de la conducta del roder.

El roder valencià roba generalment al senyor i al ric, que són els més poderosos i els més forts de la societat. És un lladre noble. Rares vegades, les seues víctimes són els més pobres i els més necessitats. Per la dita raó, la gent del poble el considera un heroi i, ensems, l’admira, l’ajuda i, si cal, li dóna suport.

El bandolerisme equival, en certa mesura, a llibertat. En la societat valenciana del primer terç del segle XIX, societat eminentment agrícola, són molt pocs els homes que poden ser lliures. Els llauradors estan obligats a romandre lligats a la terra. Així es guanya el pa la gran majoria. Uns quants, tot i això, opten per viure al marge de la llei. Sempre hi ha un motiu per arribar al susdit extrem. A voltes, són circumstàncies personals, com ara el patiment d’una injustícia o una desgràcia. A vegades, és pels infaustos efectes de la mateixa conjuntura (la misèria, les pestes o les caresties periòdiques). Altres voltes, és per les catàstrofes naturals (inundacions, sequera, gelades…) que devasten les collites.

El roder, per consegüent, té un inconfusible perfil social. Més que un criminal, el roder valencià és aquell home que es resisteix a obeir i decideix rebel·lar-se al poder establit. I, al començament del segle XIX, el poder establit continua sent l’Estat borbònic, imposat des de la Nova Planta (Decret de 29 de juny de 1707). Un poder que fa aigües pertot arreu. Mira per on, l’historiador Eric Hobsbawm adverteix en l’obra Bandidos que la debilitat del poder conté el potencial per al bandolerisme. Hobsbawm va més enllà i no dubta a asseverar que el bandidatge aflora només on el poder és inestable, està absent o ha fallat.

Centrem-nos, ara, en l’època que li va tocar viure al xaloner Sebastià Signes i Giner, objecte del present opuscle. Es tracta d’un període excessivament convuls i insegur, amb conflictes bèl·lics, invasions, revoltes i alternances en el poder cada dos per tres, i enmig d’una conjuntura econòmica gens favorable a les capes socials més vulnerables, cada cop més sumides en el marasme i en la penúria.

Durant els reialmes de Carles IV i Ferran VII, l’Estat pretén exercir un control absolut sobre el territori i els seus habitants. La força de l’Estat i dels senyors és gran, però també limitada i intermitent per una sèrie de causes i, principalment, per dues. D’una banda, perquè les autoritats disposen d’uns mitjans de control inadequats. I d’altra part, perquè depén de la voluntat dels súbdits a obeir. En matèria d’ordre públic, per posar un exemple, les institucions judicials i militars han perdut el control sobre l’ús de tota classe d’armes, permeses i prohibides. L’Estat no té el monopoli real de les armes.

La debilitat de l’Estat i dels senyors rau en la mancança no sols de recursos legislatius i materials, sinó també de forces de coacció, per desplegar un control constant. Davant aquesta fallida del poder, el bandidatge s’arrela a l’àmbit rural, on les colles de trabucaires exerceixen un domini aclaparador en camins i despoblats.

Poc sabem de la vida, l’ofici, les amistats i la carrera delictiva de Sebastià Signes i Giner, i ni tan sols les imputacions per les quals fou afusellat després de ser sotmés a consell de guerra. Malgrat la carència d’informació, hem descobert, gràcies a les dades conservades en els assentaments dels llibres sagramentals de l’Arxiu Parroquial de Santa Maria de Xaló, que el cas del xaloner és insòlit i cridaner. Sebastià perd son pare quan compta amb deu anys i sa mare quan en té tretze. Es casa a una edat prematura amb una jove de setze anys. El roder de Xaló és fill d’un advocat dels Reials Consells i nét d’un murler amb títol nobiliari. El seu fill gran és regidor del consistori xaloner en un moment donat. Els seus germans Mateu i Joan posseeixen béns arrels i seents com els qui més i, fins i tot, es dediquen a la política en etapes distintes. Mentre que el menut és regidor de Xaló en 1836 i membre de la junta revolucionària de 1868, el major ocupa l’alcaldia en 1843. Un dels cunyats de Sebastià exerceix la professió de metge. És oncle de doctors, mestres, vicaris, lletrats, alcaldes de Xàbia…

Al novembre de 1805, estaven a punt de complir-se els dèsset anys de regnat del Borbó[1] Carles IV d’Espanya. El segon fill mascle de Carles III i nét de Felip V havia pujat al tron a la darreria de 1788, pocs mesos abans de l’esclat de la Revolució Francesa.[2] Amb el temps, Carles IV es va decantar per la via del bel·licisme com a instrument primordial per resoldre els problemes, cosa que va provocar que Espanya es veiera immersa en constants guerres, principalment, a partir del 1793.[3] Precisament, una d’elles fou la que es va declarar a Anglaterra al desembre de 1804 i que, seguidament, accelerava la ratificació del conveni d’ajuda militar i naval que Espanya i França havien signat anys enrere a Aranjuez. Un conflicte armat que desembocava en la batalla entaulada, a l’octubre de 1805, en aigües del golf de Cadis, enfront del cap de Trafalgar, on, al remat, la flota anglesa derrotava una esquadra combinada hispanofrancesa.[4]

Setmanes després que tot açò ocorreguera a la costa atlàntica, la xalonera Antònia Giner i Montaner, vídua de l’advocat de Gata, Mateu Signes i Caselles, faltava a Xaló. La missa del soterrar es celebrava el 17 de novembre a l’ermita de Sant Doménec, annexada a l’església parroquial de Santa Maria. Antònia Giner i Montaner era filla del murler Sebastià Giner i de la xalonera Gertrudis Montaner i Gil.[5] Sebastià Giner havia sigut el primer murler que s’havia instal·lat a Xaló. Giner gaudia del tractament nobiliari de generós[6] quan, al febrer de 1750, es va casar en segones noces amb Gertrudis Montaner i Gil, després d’enviduar per la mort de la seua primera dona, Anna Maria Cervera.[7]

Mateu Signes i Caselles i Antònia Giner i Montaner contreien matrimoni a Xaló a l’octubre de 1781. Eren testimonis de la boda el doctor Gabriel Montaner, Maurici Montaner i Marià Palú, tots tres veïns de Xaló.[8] Anys abans, al gener de 1761, un germà del lletrat de Gata, el llaurador Joan Baptista Signes i Caselles, s’havia amullerat amb la xalonera Teresa Montaner i Gil, tia d’Antònia Giner i Montaner.[9] Joan Baptista i Mateu eren fills dels gaters Mateu Signes i Úrsula Caselles.

Mateu Signes i Antònia Giner van ser pares de tres xiquets i tres xiquetes (Gertrudis, Mateu Josep Laureà, Antònia Maria, Maria Rosa, Sebastià Gregori i Joan Baptista). Quan Antònia Giner i Montaner moria, ja feia més de tres anys que el seu cònjuge havia exhalat l’ànima.[10] A pesar de la tragèdia, els sis germans Signes i Giner van tirar endavant com tocava i van viure junts, almenys, fins a l’octubre de 1806, quan Antònia Maria es maridava amb el metge xaloner Macià Fullana i Vargas.[11] Mesos més tard, al juny de 1807, el cinqué dels germans, Sebastià, s’esposava amb la xalonera Maria Francesca Noguera i Mengual. Solemnitzava l’acte fra Antoni Gadea, religiós descalç del convent de Pego, “no habiendo resultado impedimento alguno, y certificado de la libertad de los contrayentes, de sus mutuos consentimientos, de los de sus padres y curadores respectivos con arreglo a la pragmática sanción”.[12]

Eren testimonis de la cerimònia Antoni Ferrandis i Vicent Benimeli i Català. Llavors, Sebastià comptava amb tan sols quinze anys. El penúltim dels fills de Mateu Signes i Antònia Giner havia nascut a Xaló l’11 de març de 1792, a les nou de la nit. L’endemà era batejat al temple de Santa Maria. Doménec Montaner i Gertrudis Giner de Joan van ser els seus padrins.[13]

Sebastià Signes i Giner i Maria Francesca Noguera i Mengual van tindre sis fills. El primer, Mateu Vicent, naixia a l’octubre de 1808. Després venien al món Sebastià Jaume, al setembre de 1811; Jaume Josep, al març de 1814; Joan Baptista, a l’agost de 1817; Antònia, al març de 1821; i Francesca Casimira, al març de 1825. Joan Baptista moria, al maig de 1831, a l’edat de tretze anys i Antònia, al gener de 1832, quan encara no havia complit els onze anys.[14] Aleshores, Sebastià Signes i Giner ja era difunt…

Autor: Manel Arcos i Martínez 






[1] Nom donat a les diferents dinasties sorgides de la casa ducal de Borbó, les quals han fornit de sobirans les cases reials de França, Espanya, les Dues Sicílies, la ducal de Parma i la gran ducal de Luxemburg. El ducat de Borbó va ser fundat pels Capet en 1327, sobre la senyoria de Bourbon-l’Archambault, localitat situada al departament de l’Alier de la regió d’Alvèrnia, al centre-nord d’Occitània.
[2] Conjunt de moviments insurgents que va comportar l’enderrocament de l'Antic Règim, dominat per la monarquia absoluta de Lluís XVI i l’aristocràcia feudal, i, a l’encop, la presa del poder per part de la burgesia i la implantació del liberalisme com a doctrina en defensa de la llibertat política i econòmica. La revolta dels privilegiats contra les mesures reformistes de Lluís XVI va precedir el procés revolucionari. La revolució es desencadenava arran dels acords que els Estats Generals (clergat, noblesa i tercer estat o no privilegiats) adoptaven a partir del maig de 1789 al palau de Versalles, i culminava amb el colp d’estat que Napoleó Bonaparte va dur a cap al novembre de 1799, el qual va suposar l’inici d’un nou règim polític, dit el Consolat.
[3] Unes conteses bèl·liques que van portar conseqüències ruïnoses per a l’economia i la Hisenda Reial i, a més a més, van generar despeses que van forçar la introducció de nous impostos estatals amb l’objectiu de recaptar més diners. Les dites disposicions, encara que també van afectar els rics i els poderosos, no van ser massa ben rebudes per una població que ja havia de suportar la pressió dels drets senyorials, les cises i els tributs patrimonials dels municipis. A banda d’açò, el comerç exterior va quedar paralitzat i va augmentar el nombre de pobres, de gent sense treball i de vagabunds. Els preus dels articles importats es van encarir, sobretot el del blat, bàsic per a l’alimentació popular. Els consumidors, especialment els més necessitats, van ser els més perjudicats. I les zones rurals en van passar de tots colors per exportar per mar els excedents de l’agricultura. L’agricultura valenciana estava supeditada al capitalisme comercial des de molts anys enrere i els nostres productes agraris depenien de la demanda exterior. A mitjan segle XVIII, quan el comerç de la canyamel s’afonava, va adquirir protagonisme el cultiu de la morera i la fabricació de la seda. A l’acabament del XVIII i al principi del XIX, la seda valenciana va patir dificultats comercials, motivades per la política de bloqueig continental, duta a terme per Napoleó per impedir la importació de teixits d’Anglaterra i protegir, així, les indústries tèxtils de Lió i posteriorment de Llombardia.
[4] El combat es lliurava el 21 d’octubre de 1805 entre navilis de línia (enormes embarcacions de guerra, generalment de tres pals i propulsades per veles). L’almirall Horatio Nelson comandava la flota anglesa, composta per 27 vaixells, 4 fragates i 2 balandres, mentre que l'almirall francés Pierre-Charles de Villeneuve i el sicilià Federico Carlo Gravina dirigien l’esquadra francoespanyola, integrada per 18 naus i 7 fragates napoleòniques i els 15 navilis espanyols Príncipe de Asturias, Argonauta, Bahama, Monarca, Montañés, Neptuno, Rayo, San Agustín, San Francisco de Asís, San Idelfonso, San Juan Nepomuceno, San Justo, San Leandro, Santa Ana i Santísima Trinidad. La duresa del xoc va causar una gran quantitat de pèrdues humanes. Per part espanyola, va haver més de 1.000 morts i quasi 1.400 ferits. Els francesos sofrien uns 3.000 morts i més de 1.000 ferits. Pel bàndol anglés s’enregistraven unes 1.600 víctimes, quasi 500 de les quals eren morts. La victòria dels anglesos en l’anomenada batalla de Trafalgar fou total i, des d’aleshores, va significar la supremacia de la marina d’Anglatera als oceans i, tantost, l’ocàs de l’armada espanyola.
[5] Arxiu Parroquial de Santa Maria de Xaló, Difunts, 1.1/10, ff. 433v/434.
[6] En l’època medieval, generós era tot aquell que procedia de generació o nissaga militar. Podien ser-ne generosos tant els nobles com els cavallers i els donzells (els fills de noble o de cavaller que no havien estat armats) i els seus descendents. Inclús els llauradors podien gaudir del privilegi esmentat i, alhora, dels mateixos drets i immunitats dels cavallers. Això succeïa quan els comtes o els reis creien convenient d’elevar un llaurador a la categoria militar, perquè volien premiar-li serveis a la Corona, en comptes d’ascendir-lo automàticament de l’estat més baix dins la jerarquia social a l’orde de la cavalleria.
[7] Arxiu Parroquial de Santa Maria de Xaló, Matrimonis, 1.1/7, ff. 4v/5.
[8] Arxiu Parroquial de Santa Maria de Xaló, Matrimonis, 1.1/8, ff. 149v/150.
[9] Arxiu Parroquial de Santa Maria de Xaló, Matrimonis, 1.1/7, p. no numerada.
[10] Arxiu Parroquial de Santa Maria de Xaló, Difunts, 1.1/10, ff. 386v/387.
[11] Arxiu Parroquial de Santa Maria de Xaló, Matrimonis, 1.1/9, f. 97v.
[12] Arxiu Parroquial de Santa Maria de Xaló, Matrimonis, 1.1/9, f. 101v.
[13] Arxiu Parroquial de Santa Maria de Xaló, Batejos, 1.1/10, f. 167v.
[14] Arxiu Parroquial de Santa Maria de Xaló, Batejos, 1.1/11, ff. 170v i 197; Batejos, 1.1/12, ff. 14, 50v, 101v i 155v/156; Quinque Libri, Difunts, 1.1/13, ff. 31 i 34v.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada