divendres, 6 de desembre del 2013

LA VINCULACIÓ D'AUSIÀS MARCH AMB XALÓ (IV)


Com a successor mortis causa de la seua esposa, el poeta de Beniarjó es va presentar el 25 de setembre de 1439 a la plaça del Ràfol de Xaló amb el propòsit de prendre possessió de la seua herència. Va arribar-hi acompanyat del notari Pere Belsa i de cinc testimonis. A la plaça, l’esperaven l’alamí[1] i els jurats o consellers de l’aljama[2] integrada pels llocs del Ràfol de Xaló, Cuta, Traella, Benibéder i el Rafalet de Famut. També, estaven presents madona Damiata, la mare d’Isabel, i Jaume Martorell, un dels germans de la difunta. Per tal de prestar el jurament de fidelitat, els mudèjars van posar com a condicions a qui anava a ser el seu nou senyor que jurara respectar els usos i costums que ells tenien com a propis i, a més a més, que es comprometera solemnement a jutjar-los segons la llei musulmana. La contestació d’Ausiàs fou afirmativa, com consta en el document notarial en què es va recollir la celebració d’aquest acte:

        (…) e lo dit mossén March dix que li prestassen e fessen lo dit sagrament e feeltat, que depux ell era prest de fer tot ço que ell fer degués e fos tengut fer per justícia.[3] 

Les anteriors paraules d’Ausiàs van tenir l’efecte d’inspirar la confiança que els mudèjars necessitaven i, per això, li van atorgar el seu jurament de fidelitat com a bons vassalls. Tot seguit, el nou titular del senyoriu es va manifestar disposat a complir les dues condicions que aquells li requerien.

Una vegada efectuat aquest cerimonial, en va començar un altre que breument descriurem. En March es va adreçar cap a la casa senyorial i va obrir i tancar la porta d’accés.  Després, es va traslladar als afores del lloc i del bancal que tenia més a prop va prendre amb les seues mans un grapat de terra i el va llançar al vent. Així mateix, va arrancar algunes branques d’uns arbres que allí hi havia. Però, per quin motiu va fer totes aquestes accions que hui ens semblen tan estranyes? Doncs, les va realitzar perquè aleshores posseïen un significat que podríem qualificar d’essencial, ja que indicaven que s’havia efectuat de manera legítima la presa de possessió del senyoriu en qüestió.

El primer dia dels mes d’octubre, Ausiàs va fer l’inventari dels béns mobles[4] de la seua difunta esposa. El notari valencià Pere Rubiols va intervenir-hi com a fedatari públic, acompanyat dels testimonis Pere d’Òdena –cavaller– i Miquel Çaburgada –doctor en lleis–, tots dos residents a la capital del regne. Per mitjà de la celebració d’aquest acte, actualment sabem que Isabel Martorell era posseïdora dels objectes següents:

Primerament, un quot[5] negre de drap de llana de la terra, forrad de corderines[6]. Ítem, una cota[7] de dona de drap groch de llana de la terra. Ítem, una guonella de drap verd de la terra ab cortopassa[8] de dossos[9]. Ítem, una altra gonella[10] vermella ab cortopassa de vedrines blanques. Ítem, hun passatems[11] de dona de drap burell de la terra, forrat de tela. Ítem, una manteta de drap burell de la terra, forrada de corderines negres. Ítem, quatre camises de dona de drap burell de la terra, forrades de corderines blanques. Ítem, quatre clogetes[12] de drap de lli e de drap de seda e de fil e seda. Ítem, un cortinatge blanch ab ses tovaloles. Ítem, dos parelles de tovales de lli scacades[13]. Ítem, hun drap de raç[14] de diverses obres ab armes de Abelló, usat. Ítem, dos quabces[15], dins les quals havia e foren atrobats diversos vels de seda usats. Ítem, hun brial[16] de dona de cotonina[17] vermella.                    

En l’etapa en què March fou senyor dels llocs tantes vegades esmentades en aquest estudi, als Martorell se’ls van anar acumulant més i més deutes i, lògicament, els creditors no estaven disposats a condonar-los. Jesús Villalmanzo opina que entre els anys 1441 i 1443 es va produir un augment significatiu de les ordres de subhasta sobre les possessions que la família de Joanot tenia a la Vall de Xaló.[18] Aquesta circumstància va compel·lir Ausiàs a posar en coneixement del governador de València que ell era senyor d’una part de la vall i que, per tant, les alqueries que havia rebut en herència de la seua esposa no devien ser objecte de venda judicial. Sembla una petició justa i raonable, perquè al cap i a la fi les obligacions pendents de pagament no les havia contretes Ausiàs sinó aquells que havien estat els seus parents polítics.

Segons la informació aportada per Miguel Monserrat Cervera, l’1 de setembre de l’any 1443, Ausiàs va nomenar procurador Bertomeu Ivars, un veí de la vila de Benissa.[19] El precitat investigador ens fa saber que la comesa d’aquest benisser havia de consistir a ocupar-se de regir els llocs de la vall de Xaló que pertanyien al poeta.[20] Tot i això, Jesús Villalmanzo, creu que Ausiàs –com a bon administrador dels seus senyorius– s’acostaria amb certa freqüència als seus dominis de Xaló, on sabem que es trobava el mes de febrer de 1443. Aquesta valuosa informació, la coneixem a través d’una carta de convocatòria a Corts que li va ser lliurada personalment a la nostra vall.    

El 1444, en March va vendre el Ràfol de Xaló i les altres alqueries a Agnés de Portugal[21], l’esposa de Gonçal d’Íxer, comanador de Muntalbà, per la quantitat de 20.000 sous. Jesús Villalmanzo assenyala com a causa d’aquesta venda les següents raons: d’una banda, el caràcter levantisco dels mudèjars de la Vall de Xaló i, de l’altra, els continus problemes amb la família Martorell –especialment, amb Joanot i el seu germà Galceran– que, segons el referit investigador, no deixaven d’importunar-lo i reclamar-li els drets que havien tingut sobre aquest territori.[22]

De l’alt grau d’animadversió a què havia arribat Ausiàs March amb la família Martorell ens dóna fe una curiosa crida feta per aquell, en què prohibeix que cap dels seus vassalls del Ràfol de Xaló i les altres alqueries del seu senyoriu gossen ni presomesquen acollir ni de nit ni de dia, palesa ni amagadament lo dit honorable mossén Johanot, ni acompanyar aquell ni fer-li secors ni ajuda de persona ni de béns, ni fer res que aquell deman.[23] El pregó –que hem de qualificar de duríssim– es va fer públic el 8 d’octubre de 1440 al Ràfol per un tal Miquel, que aleshores era saig[24] de dit lloc. Els vassalls d’Ausiàs estaven obligats al compliment d’aquest mandat en virtut de la fidelitat que li havien promés en presència del notari Pere Belsa. Si no ho feien, s’arriscaven a ser castigats amb determinades penes, com ara la despossessió dels seus béns.

Per tant, amb aquesta crida –que també va ser llegida a Benibrai[25]– Ausiàs pretenia impedir qualsevol tipus de col·laboració dels seus vassalls amb el seu excunyat. La informació de què disposem ens fa pensar que les relacions entre Joanot i els musulmans de la vall no eren dolentes, ans tot el contrari. El text en qüestió així ens ho confirma:

Que com ell haja per enemich al honorable mossén Johanot Martorell e haja sentit que alguns moros dels dits lochs, vassalls del dit mossén March, algunes vegades hajen acompanyat lo dit mossén per los dits lochs e de fora aquells, e fet alguns manaments de aquell dit mossén Johanot, e·ncara haurien obeyt aquells en alguns manaments (…)[26]

L’anterior situació no ens pot sorprendre, perquè al cap i a la fi els Martorell des de feia tres generacions havien estat governant l’aljama del Ràfol de Xaló i tractant de manera regular amb els mudèjars que la integraven. És de suposar que entre els uns i els altres s’hauria bastit un fonament de respecte –o si preferiu– de cordial entesa, contra el qual anava Ausiàs en haver donat a conéixer la seua hostilitat envers Joanot, el descendent dels qui havien exercit de senyors d’aquestes terres durant tantes dècades.           





[1] L’alamí presidia les reunions de l’aljama o comunitat musulmana, jutjava i sentenciava els plets de menor importància i, també, s’encarregava de contrastar i afinar els pesos i mesures.
[2] Cada aljama mantenia certa independència respecte de les veïnes, ja que posseïa uns béns, costums, festes, mesquita i cultes propis.
[3] Amadeu Pagès, Ausiàs March i els seus predecessors, Edicions Alfons el Magnànim, 1990, pàgina 82.
[4] Aquests béns eren quasi exclusivament peces de roba i materials tèxtils.
[5] Actualment, s’escriuria cot. Era una peça d’abric amb mànegues, semblant a una casaca, que formava part tant de la indumentària masculina com femenina.
[6] Corderina: Pell d’anyell o d’ovella (DCVB).
[7] Cota: Vestit que portaven els homes i les dones, i que arribava des del coll fins a prop dels peus (DCVB).
[8] En bona grafia, cortapisa. Segons el DCVB, aquesta paraula s’emprava antigament per a referir-se a una franja o sanefa de tela, de pells fines o pedres precioses, que es posava postissa al voltant de la part inferior de faldes, gonelles, mantells i altres peces de vestit.
[9] Dossos: Trossos de pell de l’esquena de conills, erminis, vairs, etc., que s’usaven principalment per a folradures de vestits (DCVB).
[10] Gonella: Peça de vestit que duien homes i dones, composta de cos i falda més o menys llarga (DCVB).
[11] Passatemps: Caputxa que duien les senyores al segle XV (DCVB).
[12] El vocable clogetes és possible que siga el diminutiu de la forma plural clotxes. Isidra Maranges i Prat considera que la clotxa era una peça de roba ampla i en forma de campana, tal com indica el seu nom procedent del francés cloche. N’hi havia de molt llargues o curtes, i  també podien portar un caperó. Aquestes dades, les hem extretes de la pàgina 23 del llibre de la citada autora, titulat Indumentària civil catalana. Segles XIII-XV, publicat per l’Institut d’Estudis Catalans l’any 1991.
[13] Escadat-ada: Dibuixat o gravat formant un conjunt d’escacs o quadres d’igual grandària, però de diferent color alternadament (DCVB).
[14] Drap de ras o ras: Tela de seda lluenta. Etimològicament, el mot ras prové d’una ciutat del nord de França dita Arras.
[15] Dues capces.
[16] Brial: Vestit de seda o tela rica que portaven les dones de l’Edat Mitjana i que, lligat a la cintura, arribava fins als peus (DCVB).
[17] Cotonina: Tela grossera de cotó, teixida generalment a l’encordillada (DCVB).
[18] Jesús Villalmanzo, Joanot Martorell. Bibliografía ilustrada y diplomatario, Ajuntament de València, 2005, pàgina 157 . 
[19] El document que recull aquesta designació, apareix transcrit parcialment en la pàgina 335 de  Documenta Ausiàs March i té el següent contingut: Auzianus March, miles, dominus loci Beniarjo et ceterum locorum vallis de Exalo, de certa scientia et consulte, facio, constituo et ordino procuratorem meum certum et specialem et ad infrascripta generalem, vos, Bartholomeum Ivarç, vicinum loci de Beniça, presentem, etc. ad regendum et gobernandum sarracenos meos dicte vallis de Exalo, jura et reddita recipiendum, etc. dictos sarracenos tam civilitem quam criminaliter judicandum, etc. Constituo pro vos salario dicti regiminis viginti libris pro quolibet anno, etc. (…)
[20] Miguel Monserrat Cervera, opere citato, pàgina 294.
[21] Segons Jaume J. Chiner aquesta dama estava emparentada amb la família reial portuguesa. Així ho acredita un document de l’any 1451 –redactat quan ja era viuda de Gonçal d’Íxer-, on s’afirma d’ella el següent: ex regia prosapia domus regales portugalie origem. En una altra font documental citada pel mateix autor, s’hi esmenta la seua condició de filla del noble don Ferrando de Portugal (El viure novel·lesc. Biografia de Joanot Martorell, pàgina 122).
[22] Jesús Villalmanzo, Documenta Ausiàs March, Institució Alfons el Magnànim, 1999, pàgina 114.
[23] Ferran Garcia-Oliver, opere citato, pàgina 161.
[24] Antigament, el saig era el funcionari de justícia civil encarregat de fer les citacions, executar els embargaments, agafar els delinqüents i executar les penes a què l’autoritat condemnava els reus (DCVB).
[25] Les alqueries de Benibrai i Murta formaven aleshores una aljama distinta de la del Ràfol de Xaló, i pertanyien a Joanot Martorell per donació de la seua àvia paterna, madona Beatriu, l’esposa de Guillem Martorell. Aquestes possessions, el novel·lista les va vendre –o, més ben dit, s’hi va veure obligat– a Agnés de Portugal el 22 de setembre de 1444. Com a contraprestació, la dama que les va adquirir s’havia d’encarregar d’abonar els següents deutes de Joanot: 18.000 sous que encara li devia a Joan Miqueli, natural de Luca, que actuava com a representant dels mercaders milanesos Filippo i Venturini de Baromeis; 6.000 sous a Bertomeu Martí, ciutadà de València i, finalment, 110 sous anuals d’un censal que el seu avi Guillem havia deixat al clergat de la vila de Gandia per a la celebració de misses d’aniversari.        
[26] Ferran Garcia-Oliver, opere citato, pàgina 161.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada