divendres, 20 de desembre del 2013

ELS RITUALS DE LA MORT AL SEGLE XVII. LES MISSES DE DIFUNTS I EL SEU FINANÇAMENT



1) Algunes nocions introductòries sobre la qüestió

El culte als morts és una pràctica universal i, per tant, no és exclusiva de cap confessió religiosa. Així mateix, té un caràcter atemporal, ja que existia  en els temps pagans i no va desaparéixer amb l’adveniment del Cristianisme. En relació a la fe catòlica i durant l’anomenat Antic Règim, les misses de difunts eren una institució que s’emmarcava dins aquest tipus de culte i, a més, la conveniència de la seua celebració era una idea compartida per tots els grups socials sense excepció.

Des d’un punt de vista estrictament religiós, aquests oficis van sorgir vinculats a la creença en el Purgatori i com una manera d’acurçar el temps en què l’ànima del difunt devia romandre-hi abans de poder entrar al Cel. En aquella època, la salvació personal era considerada una qüestió d’extraordinària rellevància i el creient devia assegurar-se-la a través dels mitjans que l’Església li oferia per a l’expiació dels seus pecats. 

Quant a la comptabilitat, convé dir que les celebracions de què parlem representaven un ingrés monetari substancial per a les arques parroquials en estar aquesta pràctica generalitzada pel motiu a què hem fet al·lusió en el paràgraf anterior. En paraules de Modest Barrera Aymerich, la importància del factor econòmic rau en el fet que les misses comporten uns estipendis que s’han de satisfer, i amb aquests el clericat troba un dels pilars del seu finançament.[1]

En l’aspecte comunitari, el desig d’aconseguir prestigi social explicaria també l’increment de la demanda de les misses de difunts al llarg de tot el segle XVII. M. Barrera interpreta aquest comportament de la següent manera: 

(…) la mort no és un fenomen aïllat de la vida i la manera de morir es correspon amb la manera de viure. Per això, les deixes de misses més importants, per quantitat i qualitat, les trobem en els grups socials més rellevants com a senyal inequívoc de la seua preeminència social i del seu estatus privilegiat.[2]

Des d’una òptica legal, els sufragis generaven un vincle jurídic de naturalesa sinalagmàtica entre els subjectes de la relació. Aquests variaven segons que es tractara de misses acumulades[3] o perpètues[4]. En una tal matèria seguirem l’encertada exposició feta per Carles Salazar i Carrasco on comenta el següent:

En les misses acumulades el vincle s’establia entre fundador i celebrant (tants diners dipositats, tantes misses); en els oficis perpetus, el fundador era substituït pel censatari o censataris que havien obtingut el capital fundacional. El vincle s’establia, per tant, entre celebrant i censatari. Així, mentre que la celebració d’una missa acumulada estava en funció del llegat cedit a l’església, la d’un ofici perpetu depenia del pagament de les pensions del censal o dels censals en què s’havien esmerçat els diners de la fundació.[5]

Aquesta dependència de què parla C. Salazar ens porta a fer-nos la següent pregunta: quines conseqüències es produïen quan el censatari deixava d’abonar les quantitas estipulades? El mateix autor ens dóna la resposta que a continuació reproduïm:

De manera que els endarreriments en els pagaments de les pensions havien de provocar automàticament, d’acord amb el caràcter sinalagmàtic de la relació jurídica creada, endarreriments paral·lels en les corresponents celebracions.[6]   

Les misses de fundació presenten una complexitat major que les acumulades, i això es deu al fet que la seua celebració suposa la prestació d’un servei (i la corresponent retribució) de caràcter discontinu i de llarga durada. Aquestes dues característiques –i algunes altres que veurem més endavant– aconsellen centrar-nos exclusivament en l’examen d’aquesta mena de celebracions.          

2) Indagació dels trets que defineixen les misses perpètues. Estudi del Primer Quinque Libri de la Parròquia de Xaló

Aquesta font documental ens dóna informació sobre les defuncions que es van produir tant a Xaló com a Llíber en el període cronològic que comença el 1621 i acaba el 1627. L’estudi d’aquests sis anys ha servit per a conéixer més a fons les qüestions relatives a les pràctiques funeràries d’aquella època immediatament posterior a la del repoblament i, en especial, les característiques que presentava la institució de les denominades misses perpètues.

Però, abans d’entrar a examinar-les una per una, convindria analitzar la terminologia específica que s’usa en la documentació esmentada anteriorment. En aquest context, els verbs “carregar” i “fundar” funcionen com a sinònims, tot i que el primer s’empra amb molta més freqüència que no el segon. Però, tant l’un com l’altre expressen la ferma voluntat de gravar un patrimoni amb una finalitat ben concreta: la de finançar la celebració anual d’una o més misses en el dia escollit per qui les havia instituïdes.    

Aquesta data se’ns apareix estretament vinculada a les devocions particulars de qui havia requerit la seua celebració. L’elecció podia recaure en la diada del sant del qual el fundador portava el nom o en una festivitat religiosa que devia tenir una especial rellevància per a aquest. Les referides misses –tot i que són pel bé de l’ànima del difunt— mai no es diuen en el dia de l’aniversari de la seua mort. Per tal de fer més entenedora aquesta qüestió, hem considerat necessària l’elaboració de la següent taula:   

          
Fundador
Dia del seu traspàs
Misses anuals
Església escollida
Data de la celebració
Joan Castelló
2-5-1621
1
Xaló
El dia de Sant Joan Baptista
Martí Pastor, menor
21-7-1621
1
Xaló
El dia de l’Ascensió
Martí Pastor, major[7]
10-11-1622
2
Xaló
El dia de Sant Martí (per a ell)

El dia de Santa Margalida (per a la seua muller)
Isabel Castells
26-3-1622
1
Xaló
El dia de la Visitació
Joan Font, mallorquí
26-12-1622
1
Xaló
La quintana de Sant Joan Baptista
Miquel Salvà
27-12-1622
1
Xaló
L’endemà de Sant Miquel
Joan Font, català[8]
8-9-1623
2
Xaló
El dia de la Pasqua de Ressurrecció (per a ell)

Un dels dos dies següents a l’anterior, (per a la seua esposa)


Caterina Perpinyà
22-10-1625
1
Llíber
El dia de Santa Caterina, màrtir
Andreu Bernabeu[9]
23-7-1626
1
Xaló
El dia de Sant Andreu
Bernat Lambies[10]
25-11-1626
1


Xaló


El dia de la Sang de Jesucrist
1
Benissa
No s’hi especifica
Melciora Carratalà[11]
11-3-1627
1
Xaló
El dia de la Santíssima Trinitat

En l’anterior relació es pot observar l’existència de dos casos singulars en què el fundador estableix misses perpètues tant per a ell com per a la seua muller. No obstant això, la regla general és que siga la mateixa persona que institueix la celebració l’única que se’n beneficia. Per excepció, hi ha algunes situacions en què són els familiars dels difunts els que funden les misses, com ara els dos exemples representats per Pere Serra i Jaume Mestre.

Pere Serra, el fill de Baltasar i Antonina Estalric, va morir de mort violenta. En la seua partida de defunció, redactada el mes de maig de 1624, mossén Torrella[12] va anotar el següent:

(…) no pogué confesar ni combregar per quant tenia atravesada una puñalada de la orella a la boca; per señes donà matèria y rebé la absolució, y li doní la extrema unció (…)

A continuació, el rector explicava que no feu testament ni tenia de què, és a dir, no comptava amb béns propis. Per això, el seu pare contribuirà en les despeses del soterrar i les misses i, a més, constituirà un censal de 10 lliures pera celebrar cascun any una missa perpètua cantada del gloriós S. Pere en la Iglésia de Xaló lo seu dia o en dia de la infra octava.

Jaume Mestre, fill de Sebastià, va morir en accident sense haver testat. Era el dia 2 de maig de 1625. El seu pare i la seua muller, Margarida Quecles, li fundaren una missa perpètua cantada, celebradora cascun any lo dia de S. Jaume y primer de maig en la Iglésia de Xaló, com consta en el llibre de censals de la Iglésia, segons l’anotació feta per mossén Torrella.


3) Conclusions finals

L’anàlisi de les dades utilitzades per a la confecció del present treball fan paleses les següents situacions:

1)    Les misses acumulades tenen un caràcter més general en contraposició a les perpètues –que en la pràctica queden reservades als veïns  benestants– i ofereixen també una major flexibilitat, ja que fan possible una adaptació als recursos econòmics de què disposa cada família.     


2)    Les misses no seriades es paguen per mitjà d’un llegat mentre que les  fundades requereixen la constitució d’un censal. El primer es detrau de la herència o de la venda dels béns que la composen i, en canvi, el segon es carrega sobre un  immoble que ha passat a ser de l’hereu del testador i que, d’aquesta manera, es veu obligat a satisfer cada any la renda pactada sota pena d’embargament.

3)     La fundació de misses funciona com un indicador de riquesa i, per això, resulta molt útil en l’estudi dels aspectes econòmics de la societat del segle XVII.

4)    L’elecció de la festivitat religiosa en què s’ha de repetir cada any la missa ordenada pel fundador està vinculada a les devocions personals d’aquest, i entre elles destaca la referida al sant del seu nom.

Autor: Jaume Noguera i Mengual




[1] Josep Barrera i Aymerich, La mort barroca: ritus i rendes, Universitat Jaume I, 1996, pàgina 126.
[2] Ídem.
[3] Les acumulades, soltes o d’una sola vegada eren aquelles misses que se celebraven en un temps immediatament posterior a la defunció.
[4] Les misses perpètues, fundades o de fundació es caracteritzaven per la seua repetició any rere any en la data escollida per qui les havia ordenades.  
[5] Carles Salazar i Carrasco, Misses i censals: les formes materials de la vida religiosa en una parròquia rural d’antic règim, Estudis d’història agrària, número 8, any 1990,  pàgines 44 a 56.
[6] Ídem.
[7] El 1622 va ser un annus horribilis per a la família Pastor. El 27 de juliol va morir el jove Martí, que estava compromés amb la Caterina, filla del Guillem Pujol de Laguar. Tres dies abans del seu traspàs havia atorgat testament davant el notari de Benissa Joan Antoni Torres. A les acaballes de l’any, el 10 de novembre abandonava aquest món el seu pare, Martí Pastor, dit el major.
[8] Marit de Caterina Pastor.
[9] Andreu Bernabeu era el marit de Francesca Loçano i el sogre d’Antoni Serra i Marí. Va fer testament, però mossén Torrella no esmenta el nom del notari que el va autoritzar. A més de les disposicions relatives al soterrar i les misses, apareix un element que no era present en les altres partides estudiades: Item, dexa y lega 10 L(liures) fossen repartides en pobres de la parròchia. Aquesta conducta caritativa també es considerava que podia acurçar el temps d’estada al Purgatori.   
[10] Bernat Lambies va deixar un llegat per a l’església de Xaló de tres lliures pera comprar rajoletes de manises per als graons del altar y la capella major.
[11] Vídua de Pere Rúvio i mare de Bernat i Francesc.
[12] Entre 1619 i 1628, mossén Andreu Torrella, natural de l’Alcúdia de Carlet, fou l’encarregat de regir la Parròquia de Xaló.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada